K zajištění relevantního obsahu reklamních polí a analýzy návštěvnosti používáme soubory cookies. Další informace
JOOLA

Komentář a výzva k testovým otázkám pro rozhodčí

Komentář a výzva k testovým otázkám pro rozhodčí

Milí pingpongáři,

Předevčírem jsme na webu ČAST zveřejnili Testové otázky pro rozhodčí. Ve snaze předejít nepříjemným pocitům a zbytečným negativním emocím vás prosím, abychom se na věc podívali se snahou pochopit širší kontext a bez předsudků, že cokoli v komisích uděláme, je černobílé a motivované špatnými pohnutkami.

Zřejmým cílem je zajistit jednotné, objektivní a masové vzdělávání začínajících rozhodčích. Fakt, že takové vzdělávání nebylo plošně dostatečně dostupné (všechna čest výjimečným krajům), neumožnil řadě nadšenců začít a vyzkoušet rozhodcovskou dráhu a zkomplikoval život oddílům při plnění povinností stanovených Soutěžním řádem. Proto nastavení a rozjetí projektu e-learningu.

Problém se zveřejněním testovacích otázek zní: je znalost odpovědí na 128 testovacích otázek zárukou, že dotyčný vůbec někdy otevřel pravidla a rozumí jim? Asi cítíme, že nikoli. Že těchto 128 otázek, které členové komise rozhodčích obětavě připravili, těžko pokryje celou problematiku pravidel. Proto je pro učení pravidlům a samovzdělávání vhodnější e-learningový kurs, který právě obsahuje pravé studijní materiály. Proto lze v případě e-learningu mluvit o plnohodnotném školení, které šetří náš čas a peníze. Proto testovací otázky dosud (a to nikdy v celé historii) nebyly zveřejněny.

Forma zveřejnění, jakou jsme zvolili, měla zájemcům jednak odkrýt, jaké okruhy se v testu vyskytují, zároveň je však motivovat k tomu, aby se na příslušnou pasáž v pravidlech podívali, nejen se našprtali správnou odpověď na testovací otázku. Například musím uznat, že z otázky 34. “Vrchní rozhodčí je oprávněn” vůbec není zřejmé, na kterou z pravomocí vrchního rozhodčího se ptá. Je však cílem, aby rozhodčí znal jednu z pravomocí, na kterou se zrovna ptá testovací otázka, anebo všechny pravomoce? Jiný příklad je otázka 108. “Rozhodčí k jednotlivým zápasům”, u které bez příslušných testových možností není ani jasné, kam míří, a tak je její zveřejnění touto formou opravdu k ničemu.

Věřím, že zveřejnění otázek (i bez testovacích možností) byl krok správným směrem. Po odhalení slabin této formy zveřejnění uděláme kroky další, abychom zjevné nedostatky odstranili. Pro plné zveřejnění všech otázek včetně testovacích možností by podle mě bylo ideální, kdyby otázky pokrývaly všechna ustanovení pravidel, jako například otázky v autoškole. Potom budeme mít dostatečnou záruku, že se jedná o skoro plnohodnotný studijní materiál.
Proto se na vás obracím s následující výzvou: Pomozte nám naformulovat další otázky s příslušnými testovacími možnostmi. Využijte svých zkušeností hráčů, trenérů, funkcionářů, školitelů a pošlete na adresu předsedy komise rozhodčích a moji nejen vaše oprávněné stížnosti, ale i využitelné materiály a podklady. Slibuji, že jakmile budeme mít pohromadě alespoň 500 otázek, pokrývajících podstatnou část pravidel a řádů, zveřejníme je kompletně.

Díky,
Petr Bohumský