K zajištění relevantního obsahu reklamních polí a analýzy návštěvnosti používáme soubory cookies. Další informace
JOOLA

Vyjádření VV ČAST k článku

Vyjádření VV ČAST k článku

VV ČAST přináší členské základně vyjádření k článku ing. Miroslava Bindače, který byl publikován na www.pinces.cz.

Vážení stolní tenisté,

výkonný výbor (VV) ČAST považuje za potřebné reagovat na článek „Pravidla pro rozdělování financí na RCM a SCM?“ publikovaném na internetovém portálu o stolním tenisu www.pinces.cz, jehož autorem je ing. Miroslav Bindač z TJ Mittal Ostrava. Rovněž VV ČAST tímto zcela mimořádně reaguje na anonymní diskusi, která se rozvinula pod článkem.

Úvodem uvedení do problematiky

Dotace Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy ČR (MŠMT) pro ČAST z programu II – „Sportovně talentovaná mládež“ činí 5,47 mil. Kč v roce 2012. Jde o dotaci neinvestičního charakteru a její využití je dáno podmínkami zveřejněnými v dokumentech MŠMT „Zásady programů Státní podpory sportu pro období 2011 až 2014“ a „Účelové určení a podmínky použití neinvestičních dotací poskytnutých v oblasti sportu“. MŠMT rovněž stanovuje postup, kterým se určují podmínky pro poskytování, čerpání a vyhodnocování tohoto programu, určeného občanským sdružením v oblasti sportu.

Posláním systému sportovně talentované mládeže je plnění úkolů souvisejících s podporou sportovní přípravy mladých talentovaných sportovců směrem ke státní sportovní reprezentaci podle platných mezinárodních pravidel sportovního odvětví, zejména ve sportech zařazených do programu olympijských her (až do 23 let věku sportovce).

Činnost SCM je zpravidla zabezpečována prostřednictvím tělovýchovných jednot, sportovních klubů nebo sportovních oddílů s právní subjektivitou, a to na základě projektu schváleného MŠMT, i když na základě schváleného projektu MŠMT by tato činnost mohla být také zabezpečována přímo asociací, pokud by na takovou činnost měla odpovídající zázemí a personální strukturu (což momentálně nemá).

Dále konkrétně k postupu ČAST

ČAST musí každoročně zasílat na MŠMT přehled (projekt) všech SCM, které jsou financovány z přidělené dotace. Projekt obsahuje především následující údaje:

– počet jednotlivých SCM a jejich umístění,
– personální zajištění – rozpis mzdových prostředků, kvalifikace trenérů,
– počet zařazených členů, vč. věkové kategorie,
– výběrová a hodnotící kritéria pro zařazení hráčů.

Případné změny je nutné zapracovat do projektu a zaslat na MŠMT v období před každoročním oponentním řízením.

Za organizaci, činnost a řízení SCM zodpovídá MŠMT (tedy státní správě) výhradně ČAST. Jednoty, kluby nebo oddíly, u kterých jsou SCM smluvně zřízena, vytvářejí pro talentovanou mládež odpovídající tréninkové a organizační podmínky. Kontrolní dohled nad fungováním SCM vykonávají orgány asociace (VV, DR) a další pověření zástupci svazů.

O výběrových kritériích pro zařazování do SCM rozhoduje ČAST. Prakticky návrh k zařazení sportovců do SCM, a to na základě splněných svazových kritérií, předkládá komise vrcholového sportu (KVS) ČAST ke schválení VV ČAST. Tento postup je v souladu s pokyny MŠMT a je ve shodě i s praxí ostatních sportovních svazů, které takto čerpají prostředky z MŠMT. M. Bindač ve svém příspěvku opomněl zmínit, že o oprávněnosti tohoto postupu se rovněž na Konferenci ČAST dne 15.4.2012 hlasovalo, zejména v souvislosti s hrozbou možného střetu zájmů některých členů VV ČAST, a to s výsledkem jeden hlas pro a čtyři se zdrželi hlasování o návrhu, že VV ČAST nemá v této věci rozhodovat.

Rovněž výši finančních prostředků pro jednotlivá SCM stanovuje VV ČAST na návrh KVS. Využití finančních prostředků poskytovaných z těchto dotací Asociací je pravidelně kontrolováno příslušnými kontrolními orgány (FÚ pro Prahu 6) i pověřenými pracovníky MŠMT. Z pravidelné kontrolní činnosti FÚ má ČAST k dispozici protokoly.

Z uvedeného vyplývá, že využití prostředků pro SCM nepodléhá nijak znění zákona o zadávání veřejných zakázek č. 137/2006 Sb., ani ustanoveních Občanského zákoníku či Obchodního zákoníku o veřejné soutěži resp. veřejné obchodní soutěži. Využití těchto finančních prostředků je pod přímou kontrolou státní správy, tedy MŠMT a FÚ. Vyúčtování jejich využití za daný kalendářní rok předkládá asociace MŠMT pravidelně v prvních lednových dnech roku následujícího. Sankce za nesplnění podmínek jsou značné – vrácení části dotace nebo i celé dotace s připočtením úroku vyměřeného FÚ.

Závěrem k rozhodnutí VV ČAST

VV ČAST po několikaměsíčních diskusích rozhodl od nové sezóny zřídit dvě Reprezentační centra ČAST (RC) – v Praze a v Havířově, se zvýšenou finanční podporou z dotace MŠMT. Všichni členové VV ČAST si plně uvědomují odpovědnost za toto rozhodnutí především s ohledem na skutečnost, že dva členové VV ČAST jsou představiteli dvou klubů, pod jejichž hlavičkou budou RC fungovat.

VV ČAST však považuje za zásadní následující argumenty pro takový postup:

– je nutné koncentrovat nejlepší české hráče a hráčky do míst, kde postupem času vznikly nejlepší tréninkové podmínky a další zázemí a kam se již v tuto dobu hráči přirozeně stahují díky nejširší škále možností sportovní přípravy,
– je nutné koncentrovat finanční prostředky tak, aby mohl nastat „synergický efekt“ jejich využití, drobením (např. do většího počtu SCM) již tak nevelkých finančních prostředků se efektivita jejich využití dále snižuje,
tento postup je podle názoru VV ČAST logickou reakcí na dlouhodobě se zhoršující konkurenceschopnost reprezentačních výběrů ČR ve všech kategoriích.

VV ČAST ubezpečuje členskou základnu, že koná v nejlepší víře se snahou dlouhodobého prospěchu a rozvoje stolního tenisu v ČR. Kroky VV ČAST trasparentně opakovaně projednává se všemi zainteresovanými stranami (včetně M. Bindače), včetně komunikace pro nejširší veřejnost na internetových stránkách ČAST. VV ČAST bude i nadále dbát na pravidelné zveřejňování příjmů a výdajů (nejen) z této oblasti, ostatně jak již bylo činěno během prvního roku jeho funkčního období.

V Praze dne 18.4.2012

S využitím materiálů MŠMT zpracoval: Jan Brothánek
Podepsáni: Zbyněk Špaček, Nikolas Endal, Petr Bohumský, Jan Brothánek